Astronaut

 

Lange tijd leefde ik schuin en onhandelbaar. In als en wanneer
In ongegronde werelden zonder jou. Slingerde woorden
in een terugkaatsend ravijn; mijn hoofd in het dronkenblauw

Een godvergeten decennium balanceerde ik op een hoogspanningskabel
Vol uitzin- en misselijkheid, ijlend van sub- naar supra- naar een imago
van wellicht; Schaduwgestalte in hemellicht

Als een spanningdragend microdeeltje; was ik niets of nergens, iets of ergens
Nooit beide; nooit volop bezield noch volledig mezelf, toen ik
afdwaalde in je schemerrijk – Het stralende semi-leven voor de dood.
Daarom kan ik niet geloven; dat zodra ik terugkeerde
uitgehongerd en uitgegeven, naar dit opeengehoopt onzeker haast doelloos
heden, de enige reden die overschoot; mijn voeten te toetsen op vaste grond
en jou alsnog hier te vinden – Geduldig als tijd met een ruimtezieke astronaut.

Iets wezenlijk kan men niet vangen in streven, noch waarnemen
in de warrelende straling van woorden maar groeit in duisternis en afval.
In vreemde verplaatsbare dagen die, door in ze te zijn, niet schijnen te passen
Doch door ze nu te verdragen ontkiemen we in seizoenen. Rijpen
in het geniep naar een onverwachte schoonheid, welke
ons op een dag wakker zal porren, tezamen –

 

.

5 gedachten over “Astronaut

  1. Sorry, ik kan het niet laten, maar door je gedicht denk ik steeds aan dit nummer uit vervlogen tijden. Ik had de maxi-single destijds en heb ‘m flink grijs gedraaid. Een Belgische band met sterke invloeden van Joy Division en The Cure. Wellicht totaal niet waar je op zit te wachten, maar toch 😉
    The Names – The Astronaut – https://www.youtube.com/watch?v=H5en6cGuul4

Geef een reactie

