wat ben jij voor iemand

 

“wat ben jij voor iemand,” hoorde ik ze vragen
ik ben iemand met een complexe zielsconstructie,
geavanceerde instrumenten van gevoel, en een systeem
met corrigerend geheugen aan het begin
van de eenentwintigste eeuw
maar met een lichaam uit de steentijd
en met een god, zelfs ouder dan mijn lijf

ik ben iemand gemaakt voor de aardbodem
ik heb angst voor kleine ruimtes, putten en grotten
hoge gebouwen en bergtoppen
ik ben geen ingebrachte vork,
geen stotend mes, geen vastgelopen lepel

ik ben geen platte sluwe spatel
die van onderen omhoog werkt
meestal ben ik een zware onhandige stamper
prak goed en slecht door elkaar

pijlen zullen me niet leiden
ik geef zelf rustig richting aan mijn leven
als een laatste wil die zich op het moment
dat ik geboren werd begon te schrijven

thans sta ik langs de straatkant
vermoeid, leunend tegen een parkeermeter
ik sta hier voor niets, gratis

ik ben geen auto, ik ben een mens
een mannelijke god, een godvrezend man
wiens dagen zijn geteld

 

.

Geef een reactie

